Jag har en längre tid redan tänkt att jag skall baka knäckebröd och nu har jag gjort det, och jösses ändå, hur gott var inte det här. Så gott att vi åt halva plåten av knäckebröd med mannen genast och följande dag var de slut. Så då var det bara att baka mera. Jätte, jättegott. Receptet hittade jag hos Moma! Jag använde mig av både majsmjöl och rågmjöl och tog även lite salt i degen. Pricken på i:et är flingsaltet man strör ovanpå. Mums.

I have some time already thought that I will bake crispbread and now I have done it, and boy, how good these are. So good that we ate half the plate of bread with my husband immediately and the following day they were finished. So then I just had to bake more. Really, really good. The recipe I found at Moma! I used both cornmeal and rye flour, and even took a little salt in the dough. The salt flakes on top does such a difference to the taste. Yummy.


Knäckebröd

1 dl majsmjöl
1 dl rågmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl rapsolja
2,5 dl kokhett vatten
flingsalt att strö ovanpå

Blanda alla torra ingredienser och häll på oljan, rör om och tillsätt vattnet. Rör om tills du får en jämn smet. Häll ut degen på en bakplåtspappersklädd plåt och lägg ett bakplåtspapper ovanpå, tryck ut degen tunnt. Skär i rutor och strö på flingsalt. Grädda i mitten av ugnen i 150 grader i ca 60 minuter, tills det är hårt och fått lite färg. Låt svalna.

 

Crispbread

1 dl cornflour
1 dl rye flour
1 dl sunflower seeds
1 dl sesame seeds
0,5 dl linseed
0,5 dl rapeseed oil
2,5 dl boiling water
salt flakes to sprinkle on top

Mix all dry ingredients and pour in the oil, stir and add the water. Stir until a smooth batter. Pour out the dough on a baking paper lined sheet and place a baking sheet on top, press the dough out thinly. Cut into squares and sprinkle with salt flakes. Bake in center of oven at 150 degrees for about 60 minutes, until it is hard and has browned slightly. Allow to cool.