Jag har ingen egen trädgård med olika bärbuskar, plantor och äppelträd, men önskar  jag hade en. Istället får jag nöja mig med att köpa bär och frukt på marknader här i Amsterdam. Bären är väldigt goda just nu och hallonen som jag använder i dessa muffins smakade så sött och gott, nästan overkligt goda. Länge sedan jag ät så goda hallon. Jag har frossat i bär de senaste dagarna och helst äter jag dem som de är, men några fick åka ner i dessa muffins. Har du en egen trädgård med bär, frukt, grönsaker? 

I have no own garden with various berry bushes, plants and apple trees, but I wish I had one. Instead, I buy berries and fruit from the markets here in Amsterdam. The berries are very good right now, and the raspberries that I use in these muffins tasted so sweet and nice, almost unreal good. It's a long time since I ate this delicious raspberries. I have devoured berries the last few days and I like to eat them as they are, but some of them got in these muffins. Do you have your own garden with berries, fruit, vegetables?



Raspberry Muffins
6 small muffins

0.5 dl almond milk
0.5 tbsp apple cider vinegar
1 1/4 dl almond flour
1 1/4 dl gluten-free flour or spelt flour
4 tbsp coconut sugar
1 tsp baking powder
1/4 tsp vanilla powder
0.5 dl almond milk
2 tbsp coconut oil
0.5 tsp almond extract
raspberries, fresh

Pre-heat the oven to 175 C degrees. Stir together milk and vinegar and set aside. 
In a bowl stir together flours, sugar, baking powder, vanilla, milk, oil, almond extract and the milk-vinegar mixture. Pour batter into muffin cups and press a few raspberries in each. Bake in the oven for about 15 minutes. Let cool. 



Hallonmuffins
6 små muffins

0,5 dl mandelmjölk 
0,5 msk äppelcidervinäger
1 1/4 dl mandelmjöl 
1 1/4 dl glutenfritt mjöl eller speltmjöl 
4 msk kokossocker
1 tsk bakpulver
1/4 tsk vaniljpulver 
0,5 dl mandelmjölk 
2 msk kokosolja 
0,5 tsk mandelextrakt
hallon, färska

Värm ugnen till 175 C grader. Rör ihop mjölk och vinäger och ställ åt sidan.
I en skål blanda ihop mjöl, socker, bakpulver, vanilj, mjölk, olja, mandelextrakt och mjölk-vinägerblandningen. Häll smeten i muffinsformar och tryck några hallon i varje. Grädda i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna.