Acai-bäret växer vilt på palmträd i Amazonas regnskog i Sydamerika och har ett högt innehåll av antioxidanter, fibrer och essentiella fetter. Acaibär används framför allt som ett kosttillskott i pulverform. Acaipulver kan användas i smoothies, proteinshakes eller ätas med yoghurt. Jag testade att ha pulvret i min tofu yoghurt och det blev gott. Jag tycker att acai smakar lite bärigt, men samtidigt har det en smak som är svår att förklara. Kanske lite jordig och nötig. Har du testat acai?

Idag fyller jag förresten år :) Födelsedagen kommer jag bl.a. att fira med godsaker från Finland som mina föräldrar och svärmor varit snälla och skickat till mig. Inget slår ett gott finskt råbröd eller fazers choklad, mmm :)

Acai berry grows wild on the palm tree in the Amazon rainforest in South America and has a high content of antioxidants, fiber and essential fats. Acai berry is primarily used as a dietary supplement in powder form. Acai powder may be used in smoothies, protein shakes or eaten with yogurt. I added the powder to my tofu yogurt and it was good. I think acai tastes a bit fruity, but at the same time it has a taste that is hard to explain. Maybe a bit earthy and nutty. Have you tried acai?

Today is actually my birthday :) I will at least celebrate it with treats from Finland that my parents and mother-in-law were kind to send to me. Nothing beats a good Finnish rye bread or Fazer chocolate, mmm :)



Acai-Togurt

200 g tofu, firm
handful of frozen blueberries
1 dl almond milk
1 tsp acai powder 
couple of dates or other sweetener of choice

Put all the ingredients in a blender and mix until smooth. Serve with yummy toppings!


Acai-Togurt

200 g tofu, fast
handful med frysta blåbär
1 dl mandelmjölk 
1 tsk acaipulver
några dadlar eller annat sötningsmedel

Lägg alla ingredienser i en mixer och mixa tills slät. Servera med topping!