När jag var barn hade vi bärbuskar och äppelträd på gården. Vilken lyx alltså och det inser jag nu när jag bor i lägenhet och inte har tillgång till sådant. På gården hade vi både svarta- och röda vinbärsbuskar, hallon och krusbär. Mamma gjorde ofta saft på vinbären och hur gott var det inte att dricka varm vinbärssaft på hösten och vintern när man var förkyld.  Och i skogen bredvid vårt hus fanns det blåbär, lingon och svamp. 

Men kan man inte odla själv får man som jag ta sig till torget som säljer goda bär och jag har faktiskt ätit jättemycket bär den senaste tiden, allt från körsbär till björnbär. På vår balkong har vi en jordgubbsplanta, som hittills gett oss en jordgubb :) men några till är på kommande. Inte så att man fryser in och kan äta på hösten :) Har du bärbuskar eller gör du som jag och köper dem? Här på bloggen har jag många recept med bär, för att hitta dem kan du använda sökfunktionen på högra sidan. 

When I was a child we had berry bushes and apple trees on our yard. What a luxury, I realise now when I live in an apartment and do not have access to such. On the yard we had both black- and red currants, raspberries and gooseberries. Mom often made juice on currants and how good it was to drink warm currant juice in autumn and winter when I was cold. And in the forest next to our house there were blueberries, lingonberries and mushrooms to pick as much as you wanted. 

But when you can not grow yourself these yummy things I get mine from the market and I have actually eaten a lot of berries lately, everything from cherries to blackberries. On our balcony we have a strawberry plant, which has so far given us ONE strawberry :) but some more are coming. Noting you freeze in and eat in the fall :) Do you have berry bushes or are you like me and buy them? Here on my blog I have many recipes using berries, to find them use the search function on the right.