Det här är en kaka jag bakade mycket förut, men som jag helt glömt bort. Jag bakade den till min födelsedag och den var precis så god som jag kom ihåg. Den har en fräsch smak av citron och den blir saftigt kompakt. Jag rekommenderar att inte grädda den för länge och den är god att äta både rumstempererad eller kylskåpskall. Kakan går att göra vegan genom att använda margarin, vegan kvarg och vit choklad.

This is a cake I baked a lot before, but I had completely forgotten about it. I baked it for my birthday and it was just as good as I remembered. It has a fresh taste of lemon and become moist and compact. I recommend not to bake it too long and it is good eaten both at room temperature or refrigerated cold. The cake can be made vegan by using margarine, vegan quark and white chocolate.


Vit choklad Citronkaka

100 g vit choklad
100 g smör eller margarin
150 g kvarg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
0,5 citron, skal och saft
1 tsk bakpulver
0.5 tsk vaniljpulver

Värm ugnen till 200 grader. Klä en form, ca 24 cm i diameter, med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och blanda sedan i chokladen tills den smält. Rör kvarg och socker till en jämn smet. Tillsätt smör-chokladblandningen och blanda. Riv citronskalet och pressa citronsaften ner i smeten. Blanda i mjöl, bakpulver och vaniljpulver. Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt svalna.



White Chocolate Lemon Cake

100 g white chocolate
100 g butter or margarine
150 g quark
2 dl sugar
2 dl flour
0,5 lemon, juice and zest
1 tsp baking powder
0.5 tsp vanilla powder

Preheat the oven to 200 degrees C. Line a mold (24cm) with parchment paper. Melt the butter and add the chocolate and stir until it's melted. Stir quark and sugar until smooth. Add the butter-chocolate mixture and mix. Grate the lemon zest and squeeze the lemon juice into the batter. Mix in flour, baking powder and vanilla powder.  Pour the batter into the baking mold. Bake in the oven for 20-25 minutes. Let cool.